מעניין אותי לדעת עוד

אז מהו מודל PERMA לפיו אפשר להגיע לרווחה נפשית בחיים?

אז מה הוא מודל PERMA ואיך הוא קשור לחיים שלנו? לקראת ראש השנה נכנס איזה ווייב מוזר לאויר. מן ציפייה כזו מהעתיד, מהשנה הקרובה, שתבוא עלינו לטובה.

ציפייה שנשב על המרפסת ונספור ציפורים נודדות.

תיכף אנשים יתכנסו בבתים, וישירו כמה טוב יהיה, בשנה בשנה הבאה. הרי זה מה שבאמת חשוב נכון? שיהיה לנו טוב.

אנחנו ממוסגרים לתמונת העתיד הזו שבה אנו חופשיים מהדאגות. שבה אנו נמצאים במערכות יחסים פשוטות וקלילים כנוצה מול אתגרי החיים.

הבעיה היא שיום אחרי ארוחת ראש השנה כבר נשכח את השיר, ונישאר רק עם הציפייה הזו להיות בטוב.

ציפייה שאנחנו לא כל כך יודעים איך לפרק אותה לגורמים, איך לנתח אותה כדי שבאמת יהיה לנו טוב בחיינו.

אז אולי שווה רגע לעצור, ובאמת לשאול: מה באמת הופך אותנו למאושרים? מהם האלמנטים שבאמת מקדמים אושר בחיים שלנו? הרי זה קצת יותר מורכב מאשר להיות צ׳ירפול צ׳יר כל היום לא?
אז מה הם הרכיבים לחיים טובים כשחושבים על זה?

וכאן נכנס לתמונה פרופסור מרטין זליגמן, פרופסור חביב מאוניברסיטת פנסילבניה שהביא לשיח הציבורי והאקדמי את תחום הפסיכולוגיה החיובית, פיתח מודל וגם נתן לו שם נחמד – מודל PERMA. מדובר באחד המודלים היותר מוכרים בפסיכולוגיה חיובית, שבאמת מדבר על הרכיבים לחיים מאושרים, בהסתכלות עמוקה ואנליטית.

מודל PERMA כולל חמישה רכיבים, שכל אחד מהם תורם לאושר ולרווחה הנפשית בחיינו.

כך, כאשר מפרקים את המונח המעורפל ״לחיות טוב״ או ״להיות מאושרים״ לרכיבים נפרדים, יש לנו את היכולת לנתח בפינצטה את מה שמרכיב חוויה של שביעות רצון מהחיים, ללכת לכל אחד מהרכיבים ולבחון את חיינו ביחס להם. אז בואו נתחיל:

1. רגשות חיוביים – Positive emptions:

רגשות חיוביים זה לא אומר להסתובב עם חיוך מרוח על הפנים כל היום, חלילה. ברור שהחיים לא ממש מאפשרים את זה ובואו, זה גם לא הדבר הכי אוטנטי. אבל רגשות חיוביים זה אומר שיש לי איזושהיא גישה אופטימית, איזשהוא מיינדסט חיובי לגבי העבר, העתיד, וגם לגבי הזמן שאנחנו לא מספיק נמצאים בו – ההווה.
גישה חיובית מוכחת כיעילה בחיים. ישנם מחקרים שמראים שאופטימיות משתלמת, ואתם יכולים לקרוא עוד כאן כדי להבין יותר. אבל כעיקרון, גישה אופטימית בחיים תעזור לנו במערכות יחסים, בעבודה, באתגרים, ועוד ועוד ועוד. אז נסו לאמץ רגש וחשיבה חיובית כלפי אירועי ורכיבי החיים שלכם – זה ישתלם.

מודל perma - אופטימיות

2. התמסרות, מחוייבות – E – engagement:

כאן בעיניי מתומצתת חווית האושר והמשמעות בחיים. מיהאי ציקסנטמיהאי, הוא חוקר הונגרי שהביא לשיח את המושג flow. זו החוויה הזו, שאתם עושים משהו שאתם כל כך שקועים בעשייה שלו, שאתם לא תשימו לב שעברו כבר ארבע שעות, ועוד לא קמתם מהכיסא, ובעצם אתם כבר חייבים ללכת למקום אחר. אפילו לא אכלתם או שתיתם משהו כל הזמן הזה, מרב שהייתם שקועים בתוך הדבר הזה שלכם. ולטווח הארוך, זה מה שבונה את חווית האושר שלנו. צ׳יקסנטמיהאי כתב באחד ממחקריו שהמושג הזה של flow, הוא הרמז הראשון לכך שאושר הוא לא ״קבלה פסיבית״ של הטוב בחיים, הוא לא לשכב על החוף ולשתות מוחיטו (למרות שברור שזה כיף מדי פעם כן?), אלא השתתפות אקטיבית וחוויה של שליטה על אירועי חיינו. כך, שתיתקלו (אם וכאשר) במטפסי הרים לאחר הטיפוס – הם לא יספרו לכם כמה כיף היה להם, אלא בעיקר על כוויות הקור שהם חטפו, ועדין – ישושו לטפס שוב בהזדמנות הראשונה. למה? כי החוויה בתוך הארוע לא צריכה להיות ״כיפית״, אלא ההכרה בדיעבד של החוויה, היא זו שיוצרת אושר לטווח ארוך.
ולכן engagement , הוא כל כך חשוב. למה אנו רוצים להתמסר? למה אנו מחוייבים? כשנדע את זה, כשנדע איפה נמצא הדבר הזה ששואב אותנו אל תוך הרגע, שם נהיה בflow, ושם נמצא את חווית האושר והסיפוק.

מודל perma - יצירת engagement בחיים

3. מערכות יחסים – Relationship:

אני לא זוכרת מי אמר, אבל יודעת שיש משפט שאומר ש״אדם צריך רק חבר אחד שהוא יוכל להתקשר אליו בארבע בבוקר״. האבולוציה חרטה בנו טוב טוב את הצורך לחיות כקבוצה, ולא יעזור כלום – אנחנו חיות חברתיות.
ישנם מחקרים שמראים שבגיל ההתבגרות למשל קבוצת השווים משפיעה על קבלת החלטות ולקיחת סיכונים. ישנם מחקרים אחרים שמראים שמערכות יחסים משמעותיות הן לאורך זמן מה שאפשר איכות חיים לאורך זמן במחקר אורך של אוניברסיטת הרווארד. בקיצור, פשפשו במערכות היחסים שלכם, אם הן טובות ומשמעותיות זה יועיל לאושר שלכם.

מודל perma - מערכות יחסים

4. תכלית ומשמעות – Meaning:

זה הלמה שלנו, מה שמניע אותנו. סיימון סינק מדבר בהרצאה מרתקת על כך שחברות מסחריות שבאמת משפיעות לנו על הרגש, מצליחות לעשות את זה כי הן פועלות קודם כל מההבנה של הלמה שלהן. הוא אפילו כתב על זה ספר. וכמוהן – כדאי גם לנו לנסות ולהבין את הלמה שלנו. למה אני עושה את מה שאני עושה? איזו משמעות אני מוצאת בזה? מה יוצא לי מזה? כשאני אדע לענות על השאלות האלו, אני אבין מה מניע אותי ומה גורם לי תחושת משמעות. וזה שווה הרבה במדד הרווחה הנפשית שלנו וגם במה שנצליח להשיג כשנהיה מחוברים למטרות שלנו ממקום אמיתי.

5. הישגים – Accomplishments:

כשיש לנו מטרות חלומות ואמביציה עבור עצמנו ועבור חיינו, זה יכול לעזור לנו להשיג הישגים שיתנו לנו תחושה של הישג והשלמה.

פה יש בעיניי חיבור לרכיב של המשמעות ושל המחוייבות, כיוון שכשנפעל מתוך מחויבות ומתוך הלמה שלנו, גם כנראה שבסופו של דבר נגיע לאנשהוא.

כמובן שרצוי שהמטרות והשאיפות שלנו יהיו ריאליסטיות, אבל בסופו של דבר אין כמו להשיג אתגרים ומטרות שהצבנו לעצמנו בחיינו כדי להרגיש סיפוק גאווה ומלאות עצמית. לא מתוך שוויץ, אלא מתוך התחושה שהנה, אני מתקדם בדרך שלי בכוון שרציתי….

הגעה להישגים בחיינו חשובה כדי לייצר עבורנו את הדחף לעבוד במרץ לקראת התחנה הבאה.

 

ואחרי כל זה, נשאלת השאלה איך מביאים את מודל PERMA לחיים שלנו?

וכאן יש כמה צעדים מעשיים שאפשר וכדאי לנקוט:

קודם כל – לאמץ גישה אופטימית, לפחות עד כמה שניתן, לגבי החיים שלנו. מה שהיה הוא לא בהכרח מה שיהיה, והכי חשוב זה מה שעכשיו. ואיפה אתם נמצאים? מה הגישה שלכם לחיים?

כמו בכל התנהגות מורכבת – גם כאן מדובר בגנטיקה, אבל גם בהרבה תרגול ואימון. אופטימיות היא בהחלט מיומנות חיים שניתן לעבוד עליה.

שנית – נסו לחפש את התחומים שגורמים לכם להתמסר, להתאמץ, ולהשקיע. התמקדו בהם, הם הדרך שלכם אל המשמעות, והאושר יהיה התוצר לוואי.

שלישית: מערכות יחסים. הוקירו את מערכות היחסים שלכם עם חברים ומשפחה. ראש השנה זה זמן נהדר לכתוב ברכות לראש השנה עם הילדים לחברים שלהם. לחברים שלכם. ולאלו שאנחנו אף פעם לא מוצאים את הזמן לומר להם תודה (מי אמר אמא?)

חפשו את המשמעות בחייכם. חפשו תכלית, כזו שגדולה ממכם. חפשו להשפיע ולעשות טוב. במה אתם מועילים לעולם? איפה המקום הקטן שלכם, שבו אתם תשפיעו? אותו מקום קטן של השפעה, יהיה מקור גדול של אושר, אז שווה לחפש אותו.

ולבסוף, נצרו את ההישגים שלכם, ותמשיכו לכוון הלאה. הישארו בתנועה מתמדת וחתרו קדימה.

אז שתהיה לכולנו שנה טובה ומרגשת של אופטימיות. של התמסרות לעשייה.  של יצירה ומשמעות ושל מערכות יחסים אוהבות וחמות. וגם של הישגים לאורך הדרך.

לכם, לי, ולכווווווולם
שנה טובה
שני

אהבתם את הפוסט? אפשר לקרוא עוד דברים שאני כותבת ממש כאן 

רוצים להיפגש גם מחוץ למרשתת? התעדכנו בהרצאות שלי 

מתעניינים בסדנה או בקורס של מיינד-סט? את זה עושים כאן 

אתם גם תמיד יכולים לדבר איתי או לכתוב לי ולברר מתי הסדנה או ההרצאה הבאה – shanigels@themindset.co.il , 054-6968373

ודבר אחרון, נהניתם? אל תשמרו את זה רק לעצמכם. שרינג איז קרינג ?

מעניין אותי לדעת עוד

כל הזכויות שמורות למיינד-סט